Waarom het geven van kerstgeschenken aan uw klanten belangrijk is

Waarom het geven van kerstgeschenken aan uw klanten belangrijk is

Kerst cadeautjes krijgen is altijd leuk. Meestal geven bedrijven hun personeel een kerstgeschenk, toch vergeten veel bedrijven hun klanten. Maar waarom zou je nou eigenlijk kerstgeschenken geven aan je klanten en wat zijn daar de voordelen van? In deze blog leggen we uit waarom het belangrijk is om een Kerstmis cadeau te geven aan je klanten.

Er zijn een aantal belangrijke redenen waarom een kerstgeschenk geven aan klanten een verstandige zet is. Waarom het zo verstandig is? We leggen je de volgende punten uit:

  • Indruk
  • Naamsbekendheid
  • Voordelige marketing
  • Klantenbinding

Indruk

Kerstboompje voor het bureau in cadeau verpakking

Een origineel relatiegeschenk met kerstmis zorgt voor een blijvende herinnering voor jouw klanten. Hierdoor laat je een indruk achter en je laat ook je waardering zien. De kans is dan ook groter dat de klanten weer iets opnieuw willen bestellen. Want jij stuurde een mini kerstboom en de klanten dachten: dit bedrijf denkt aan mij, en ze wensen mij een fijne Kerst. Tevreden klanten keren dan terug naar jouw bedrijf.

Naamsbekendheid

Los van dat het een goede indruk achter laat, is het geven van een kerstgeschenk ook een mooie kans om nog meer naamsbekendheid te creëren voor je bedrijf. Want een relatiegeschenk voor kerst hoeft niet groot zijn voor je klanten. Stuur een nieuw product op naar je klanten, of je laat een logo bedrukken op een kerstpakket. En hierdoor maak je simpelweg ook reclame voor je nieuwe product of voor je bedrijf, en dat creëert een naamsbekendheid.

Voordelige marketing

Kerstgeschenken geven aan je klanten is relatief goedkoop vergeleken bij andere marketing. Kerstchocolade geschenken zijn al te koop vanaf een paar euro. En een advertentie plaatsen voor een paar weken is wel wat prijziger dan chocolade, het is ook nog eens minder persoonlijk en het laat een mindere indruk achter. Want een kerstgeschenk kun je ook laten personaliseren, helemaal naar jouw smaak. Een kerstattentie voor je klanten is dan een goede manier voor je marketing als je klant loyaliteit wilt creëren.

Klantenbinding

Deze reden volgt uit een van de bovengenoemde punten. Je versterk de relatie tussen bedrijf en klant. Het is een strategie om loyaliteit bij je klant te creëren. Het behouden van klanten die je al hebt is stukken fijner dan het binnenhalen van nieuwe klanten. Want een loyale klant zal minder snel overstappen naar de concurrent, dat kan voor meer omzet en winst zorgen. En door kerst cadeautjes te geven aan je klanten beloon je hun vertrouwen.

Tot slot zorg je ook voor een contactmoment wat ieder jaar weer terug komt, want Kerstmis is ieder jaar. Kerst geschenken zijn leuker om te geven en het scheelt ook minder tijd, in plaats van elke 6 maanden je klanten te bellen of te e-mailen. Kerstmis is dus de ideale tijd om de band tussen bedrijf en klant te verbeteren door een kerstgeschenk.

Kortom, als je dus een kerstgeschenk geeft aan je klanten, is de kans ook weer groter dat ze graag iets willen teruggeven voor jouw kerstattentie. En dat doen ze dan door weer iets te bestellen, of zodra er een behoefte ontstaat dan denken ze meteen aan jouw bedrijf.